fredag 16 september 2016

Min älskade marknadsunge

Det hade varit en riktigt varm sommar. En sån där sommar när man kan gömma alla långbyxor och långärmade tröjor längst in i garderoben och behövde inte tänka på dem ens. Och tur var väl det med tanke på att jag vid tillfället var stor som en val och alla kläder utan resår eller väl tilltagen stretch var uteslutna. 
Nu var det mitten av september och värmen höll fortfarande i sig, precis som den gör i år. Det var fredag och dags för årets största helg här i Årjäng, marknadshelgen. Jag som på den tiden tyckte marknaden var något av det roligaste jag visste hade med alla medel försökt att få ut ungen en vecka innan för att inte missa den. Jag hade städat hela huset, gått på så snabba promenader som min svullna hundrakilos-kropp tillåtit, spelat golf och på köpet fått ett blodtryck som sköt i höjden. Inget hjälpte. När dagarna närmade sig marknaden så kände jag väl att hon, om hon nu var så svårbedd, kunde gott vänta med att titta ut. Hon var trots allt planerad veckan efter egentligen men jag är ju som bekant otålig med det mesta. Att det var en hon hade jag vetat redan från start. Alltså inte vetat på riktigt men min intuition var stark. Det var en Angelina jag väntade på. 
Marknadsfredagen var allt som vanligt. Käkade frukost på jobbet. Tog en promenad i solen. Men jag kände mig inte riktigt å hugget. Lade mig för att vila och kollade en film. Kommer till och med ihåg vilken: "Åter till Cold Mountain". När Stefan sen kom hem ifrån skolan tillsammans med en kompis och jag stod vid spisen och lagade pannbiffar hände det. Värkarna kom. Men jag var fast besluten att jag minsann skulle gå på marknad den kvällen så jag mer eller mindre ignorerade dem som förvärkar.
När klockan slog sex så övertygade min mer eller mindre frustrerade sambo mig om att vi borde åka in till BB med tanke på att vi bor tio mil ifrån. Motvillligt lämnade jag Årjäng och tyckte att vi kanske kunde gå på bio innan. Peter tyckte det var en urdålig idé. Av förståeliga skäl. Lyckades i alla fall tjata mig till att vi skulle käka något innan så vi for till Bunger King. Det blev ett kort besök kan man säga men jag hann i alla fall slänga i mig en hamburgare innan Peter mer eller mindre puttade mig framför sig till bilen och sen raka spåret till BB. 
Strax före fem på morgonen vilade så Emma Angelina Victoria i mina armar för allra första gången. Det blev såklart den allra bästa marknadshelgen någonsin. 
Ikväll firar vi denna underbara tjejs tioårsdag med att käka kålsoppa och åka karuseller! 




      











Inga kommentarer: