fredag 17 augusti 2012

No excuses....

...är ett motto som jag allt som oftast upprepar för mig själv för att få saker och ting gjorda. Inga ursäkter. Det finns alltid dåliga ursäkter att ta till för saker som är lite jobbiga....
När det gäller att ligga i och träna sådär fyra-fem pass i veckan som jag har tänkt att göra de närmaste veckorna så behöver jag verkligen använda mig av "no excuses" lite då och då....Det är så lätt att man kommer med någon dålig undanflykt för att slippa när man kanske känner sig lite trött och sliten....det är då man får ge sig själv en spark i baken och komma ut i alla fall och sen känns det dubbelt så bra när det väl är gjort.

Idag var det en sådan dag. I tisdags missade jag mitt planerade distanspass för att jag tyckte att det blev för sent. Idag blev det precis lika sent för när jag väl tänkte mig ut och springa sådär vid åttatiden så tyckte Angelina att vi skulle hitta på något. Vem är jag att säga nej så vi satte oss och ritade en stund istället. När hon hade somnat vid tiotiden (och nästan jag med) så var det då dags att ladda om och hitta ny energi. Inte helt lätt men det gick.

Nu blir det snabbt mörkt om kvällarna och då bör man verkligen ha en reflexväst på sig...

Idag kändes det direkt att kroppen svarade betydligt bättre än i söndags. Kändes mycket lättare att springa och jag kunde andas ordentligt genom näsan. Sprang inte så mycket snabbare men jag klarade 8 km utan att stanna en endaste gång. Klarade min "mördarbacke" i ett bra tempo också, vilket jag var väldigt nöjd med. Hela rundan sprang jag på runt 44 minuter och snittiden blev 5:44 min/km. Helt klart godkänt på distans men jag har en lååång väg att gå för att pressa ned tiden. Den sista kilometern idag var det "Euphoria" som räddade mig. Bra musik i lurarna är A och O för att orka ända in i kaklet:)

Har bestämt mig för att skippa i alla fall ett distanspass i veckan till förmån av intervallträning istället. Det är det jag verkligen behöver för att orka pressa mig själv på distansen. Eftersom jag tränar fotboll två ggr i veckan så kommer inte kroppen att orka fyra löppass och då är det bättre att jag satsar på intervall. I alla fall de första veckorna för att få upp flåset.
Nu spörs det när man orkar somna. Tur att jag har lite sovmorgon imorgon:))

Inga kommentarer: