torsdag 10 december 2015

Ge mig mer jul!

Vad är det här? Snart lucia och varken kyla och snö i sikte! Bara massa plusgrader, barmark och snålblåst! Det duger inte alls. Ge mig några minusgrader och stooora snöflingor som singlar ner mot marken. Inte sån där blöt snö som tillsammans med vinden piskar i sidled. Riktig julesnö som lägger sig som ett täcke. Som gnistrar och lyser upp.
Kan jag få det? Tomten jag vill ha en riktig jul!

Jag älskar julen. Har alltid gjort. Kommer troligtvis alltid göra. Kan inte riktigt sätta fingret på varför men ett nyckelord är nog "myset". För mig innebär jul värme, gemenskap, ljus och massvis av mys. Behöver jag säga att jag älskar mys också?

                                                
När jag var liten älskade jag såklart julen lite extra. Jultomten trodde jag på tills jag var åtminstone tio. För att jag VILLE tro på att han faktiskt fanns...Sen fick jag ju ställa upp och sitta i knä för att mamma absolut skulle fota och trots att jag var dörädd...

                                                    
                        Tur att jag var ensam tjej i familjen så det var självklart vem som skulle vara Lucia...

Mitt intresse för tomtar har hängt i genom åren...




                                                

I år är dock julkänslan i stort sett obefintlig trots att jag julpyntat i stort sett varenda vrå av huset. Har minigranar, hyacinter och stjärnor till förbannelse. Jag plågar mina kollegor med att spela julmusik nonstop på jobbet. Jag har fixat flera sorters julgodis. Ändå KÄNNS det inte tillräckligt juligt!! 

                                                 

                                                                             Därför....

                                        
...fick det idag bli ett litet minijulbord här hemma för att åtminstone få lite smak av julen. Och det fungerade faktiskt till en viss del. Satan vad gott det var! Här hemma är det alltid far i huset som lagar julmat så det är sällan jag hjälper till där men idag lyckades jag slänga ihop en riktigt god Janssons och smarriga köttbullar åtminstone...
Eftersom jag knarkat avsnitt av Historieätarna den senaste tiden så har jag faktiskt idag käkat både ansjovis precis som den är samt smakat på leverpastej. Jag är så jävla modig! Fullt jämförbart med att käka grissvansar och fårskallar tycker jag...

                                         
                                                             Ingen jul utan julknäcke! 

                                         
                                                            Pepparkakor behövs i daglig dos

                                                   
Som grädde på moset fick idag jag min stickade jultröja med alvfötter på som jag beställt. Satt ju som en smäck den där! Så jäkla kul med en riktigt nördig jultröja! En amerikansk tradition som jag tycker är bra att importera. Att klä sina hus med blinkande ljus så de ser ut som ett tivoli är en tradition vi däremot kan skippa...

Bästa jullåtarna utan inbördes ordning enligt mig:
O Helga natt- med valfri sångare/sångerska som har en grym röst
Fairytale Of New York- The Pogues och INGA andra versioner godkännes
Christmas time- Bryan Adams
Tomten jag vill ha en riktig jul - Busungarna
Christmas song- Nat King Cole

Bästa julmaten:
Rödbetssallad
Köttbullar
Janssons
Julskinka
Ägghalvor
Prinskorv
Mammas hembakte kake
Julknäcke
Brysselkål

Sämsta julmaten:
Sylta
Lutfisk
Dopp i grytan
Revbensspjäll
Sill

Så nu laddar vi för de sista två veckorna fram till dopparedagen! Men kom ihåg: skit i stressen. Jul ska inte innebära att man sitter där i soffa framför Kalle Anka som ett utsketet lingon på julafton. Ta dig tid att slå dig ned i soffan med en burk pepparkakor och en kopp varm glögg och kolla på någon mysig cheezy julfilm istället mellan pepparkaksbak, julklappsinköp och julstädande...










Inga kommentarer: