tisdag 16 oktober 2012

LCHF-föreläsning och studiecirkel

Hejsan hoppsan!
Nu ska jag ta mig lite tid och uppdatera här. Ska berätta lite om föreläsningen igår tänkte jag.
Det dök upp cirka trettio personer som var nyfikna på vad föreläsare Roland Takman hade att säga om LCHF.
Roland är 65 år och började med LCHF för två år sedan efter att ha haft typ2-diabetes i 25 år. Som många andra blev Roland sämre och sämre med åren och fick öka insulindosen trots att han följde alla dietistråd han fick. Rolands fru gick på en föreläsning med Kostdoktorn och blev inspirerad. Över en natt ändrade Roland sina kostvanor och nu två år efteråt är han 15 kilo lättare och behöver bara ta insulin två gånger om dagen (morgon och kväll).
Under föreläsningen gick Roland igenom baskunskaperna inom LCHF, hur det fungerar med ketondrift, myten om kolesterolet, lite praktiska tips, blodsockerkurvor och så vidare. Inget nytt för mig som har varit med i gemet ett tag men jag tror att det var en del som var där som kanske inte hade koll på detta.
Sedan fick jag berätta lite om min resa och svara på lite frågor och så. I pausen fick alla som var intresserade av en eventuell LCHF-studiecirkel med mig skriva upp sig på en lista och vi fick ihop i alla fall 15 namn. Så himla kul! Så nu ska vi försöka få ihop detta så snabbt som möjligt i Vuxenskolans regi. Det kanske är någon mer som är intresserad? Jag kommer att göra reklam och berätta om hur, var och när här på bloggen så fort jag vet mera. Känner att jag blir superinspirerad av detta och kan knappt bärga mig att sätta igång!

Bjöd på den populära LCHF-kladdkakan och pimpade den med kesellahallonmousse:)

Inga kommentarer: