onsdag 29 augusti 2012

Cheesecakedessert

 
 
Nu ska jag få tummen ur och dela detta fantastiska recept som jag testade igår. Hittade det på www.56kilo.se och vilken höjdare! Gillar man cheesecake (och det gör verkligen jag) så måste man bara testa detta.
Receptet är för cirka 5-6 portioner i stora glas eller skålar. Jag använde ganska så små dessertskålar och då räckte det till i alla fall 8-9 portioner.
 
INGREDIENSER 5-6 (stora) portioner:
Mandelcrunch:
100 g smör
3 dl mandelmjöl
ev 1-2 msk sötning (jag använde Stevia Strö)
 
Fyllning:
300 g philadelphiaost
3 dl grekisk yoghurt 10%
3 msk Stevia eller annan valfri sötning
1 dl frysta halvtinade jordgubbar
 
GÖR SÅHÄR:
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smält smöret och rör sedan ner mandelmjölet och sötningen.
3. Bred ut smeten ganska så tunt på en plåt klädd med bakplåtspapper.
4. Grädda i cirka 7-8 minuter i ugnen. Degen ska få färg utan att bli bränd
5. Ta ut och låt svalna. Smula sedan sönder degen till kaksmulor i valfri storlek
6. Vispa yoghurt och philadelphia med sötningen. Vispa sist ned jordgubbarna och vispa tills smeten är helt slät.
7. Varva sedan kaksmulorna med smeten och toppa med färska jordgubbar.
8. NJUT!

Inga kommentarer: