onsdag 16 maj 2012

Fiskgratäng med chilitouch

Idag skulle jag testa ett recept som jag hade sett och fastnat för hos min nya LCHF/Twitterkompis Johanna som har den fina bloggen: www.johannaslchf.wordpress.com . Det var en fiskgratäng med bacon bland annat. Lät spännande tyckte jag men när jag väl skulle sätta fart med middagen så fattades det naturligtvis just bacon i kylskåpet! Jag som var helt säker på att ja hade massvis (som jag brukar ha). Eftersom dottern vägrade att ta en runda till affären så fick jag komponera ihop ett litet annat recept. Resultatet blev enastående gott. Kanske den godaste fiskgratängen jag någonsin har ätit men ska absolut prova Johannas recept en annan gång...

INGREDIENSER 4 PORTIONER:
800 gram tinad torskfilé
1 stor gul lök
1 zucchini
1 röd paprika
3 dl grädde
3 msk chilisås
1 påse riven ost (jag använde prästost)
salt
peppar (jag använde Santa Marias Seafood & Fishkrydda till fisken och svartpeppar i såsen)
smör att steka i

GÖR SÅHÄR:
1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Hacka löken och skär zucchinin och paprikan i tärningar.
3. Fräs grönsakerna i smör så att de mjuknar
4. Häll sedan över grädden och tillsätt chilisåsen. Låt puttra ihop i några minuter. Salta och peppra efter smak.
5. Lägg de tinade fiskfiléerna i en ungsfast form. Salta och peppra fisken. Häll sedan grönsakssåsen så att den täcker fisken
6. Sätt in i ugnen i 10 minuter.
7. Strö över osten och in i ugnen i ytterligare cirka tio minuter.

Inga kommentarer: