måndag 21 mars 2011

Min LCHF-historia

Jag har i hela mitt liv kämpat mot övervikten och sötsuget. I perioder har jag lyckats att hålla det på en bra nivå och jag har varit normalviktig i flera år. Mycket tack vare att jag alltid har tränat allt möjligt.
Våren 2005 vägde jag sextio kilo och var i ganska så bra form. Då blev jag gravid första gången. Slutade snusa och gick snabbt upp 15 kilo. Fick missfall men blev snart gravid igen. Samma vecka som min dotter Angelina föddes så visade vågen på ganska exakt 100 kilo. En viktuppgång på totalt 40 kilo på mindre än två år var ett faktum....Sen började den lååånga vägen tillbaka.

Under graviditeten hann jag att bygga upp mitt sockerberoende till max och när den långa resan tillbaka till målvikt startade så kvittade det i princip hur mycket jag försökte och vilka metoder jag använde, jag klarade inte att gå ned i vikt. Jag var nere i 75 kilo cirka ett år efter Angelina föddes men sedan svängde det uppåt igen och i juli 2010 stannade vågen på dryga 87 kilo och då hade jag fått nog. Jag hade provat LCHF en månad på hösten 2009 och gått ned över 3 kilo på den tiden, men sen blev jag sjuk och LCHF-ätandet rann ut i sanden. Jag läste Katrin Zytomierskas blogg och såg att hon hade börjat med LCHF och tänkte: Varför inte göra ett försök till? Jag lusläste allt jag kom över om LCHF innan jag satte igång så att jag var noga förberedd.
Nu står jag här i mars 2011 och är dryga 20 kilo lättare. Jag mår fantastiskt bra, jag har för första gången i mitt liv tagit kontrollen över mitt ätande och resan har knappt varit ansträngande ens. Men än är jag inte helt i mål och det är vägen dit som den här bloggen handlar om för tillfället.
Hoppas att ni följer med mig på resan...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ser fram emot fortsatt läsning på din blogg ;)

Tessan sa...

Vad kul:)) Du är så välkommen!

Anonym sa...

Vilken härlig blogg!
Jag får ny LCHF energi, Tack, nu tar jag nya tag, 20 tunga kilo skall bort och piggheten in i kroppen igen.

Tessan sa...

Tack ska du ha:)) Lycka till:))