lördag 20 februari 2016

Min Mello-topp-20-lista

Nördar loss och listar mina all-time favoritlåtar från Melodifestivalen!

1. Alcazar "Nor a sinner nor a saint"
Det här låten som får mitt schlagerhjärta att bulta extra hårt. Som en klatschig pisksnärt sitter den där! Fulländad discoshlager. Man vill sjunga, dansa och glittra! Outstandning 

2. Loreen "Euphoria"
Kommer aldrig glömma när jag hörde den här låten för första gången. Jag satt i bilen och höll på att tvärnita mitt i vägen. Den totalt trollband mig från första stund och jag tycker fortfarande efter hundratals lyssningar att den är helt magisk! 

        

3. Björn Skifs "Michelangelo"
Helt obegripligt hamnade denna på femte plats bakom bland annat supertöntiga "Jennie Jennie" och "Bang en bumerang"! Fullt ös ifrån början till slut och Skifs sjunger skiten ut den! Röjlåt!

4. ABBA "Waterloo"
Melodifestivallåten av Melodifestivallåtar har ett gung som håller drygt 40 år senare. Satte ribban hur schlagers skulle låta.


5. The Ark "The Worrying kind"
Den modernare versionen av Waterloo platsar också högt upp på min lista. Dels för att jag är sjukt svag för The Ark och dels för att det är en grymt svängig skolboks-schlager! Älskar den!

6. Ted Gärdestad "Satellit"
Bara pianohamrandet i introt är värd en plats på topp tio. Rivig låt med gött gung och en refräng som man bara måste sjunga med i. Man blir glad av den här låten.


7. Tommy Körberg "Stad i ljus"
Tommys mäktiga röst till Py Bäckmans vackra text. Den här låten är helt enkelt en magisk klassiker som knappt kan lyssnas av utan ståpäls.

8. Glenmark & Eriksson  "Upp över mina öron"
En låt som kanske inte är så jättekänd men jag tycker det är en av de bästa Glenmark och Orup har totat ihop under alla år. Catchy så det räcker och blir över.

9. Alcazar "Stay the night"
Ja jag är sjukt svag för disco-schlager-dängor och därför hamnar en låt till av Alcazar på min topp tio. Vill bara parta loss när jag hör denna.


10. Herreys "Diggi-Loo-Diggi-Ley"
Blixtar och dunder magiska under...den kanske känns aningens mossig och åttiotal men den är väldigt smittande och en riktig feelgoodlåt ändå.

11. Carola "Mitt i ett äventyr"
Min favoritlåt med Carola är faktiskt en som "bara" kom tvåa. Tycker att den här är snäppet vassare än tvillinglåten Fångad av en stormvind. Den är fartig, direkt och Carolas röst är grym!

12. Lena Philipsson "Kärleken är evig"
"Drömmen om dig en gång, drömmen om dig är sann, för alltid tillsammans"
Klassisk Lena-låt.

13. Sarah Dawn Finer "I remember love"
Fantastiskt fin låt med en av Sveriges mäktigaste röster.

14. Sanna Nielsen "Empty room"
Introt på den här låten är magisk och Sannas röst är outstandning. Tre minuters hjärta och smärta. Mycket bättre än "Undo"


15. ABBA "Ring ring"
Behöver väl ingen närmare presentation. Är mycket töntigare på svenska än engelska men gunget är grymt!


16. Brandsta City Släckers "Kom och ta mig"
Enkel och trallvänlig melodi, brandmän, handklapp och rolig text. Älskar den här låten trots att den är lite buskis.

17. Andreas Johnson "A little bit of love"
Go sextiotals-osande schlager som satte sig direkt hos mig och Andreas är alltid Andreas.

18. Lena Philipsson "Det gör ont"
En låt som ganska snabbt fastnade som ett kletigt tuggummi under skosulan. 

19. Hasse Andersson & Kvinnaböske
"Guld och gröna skogar"
Den här låten är genial. På riktigt. Kunde hela refrängen efter en enda lyssning. Barnen runt om i Sverige sjöng den på skolavslutningar bara någon månad efter tävlingen och det säger en del om att den egentligen redan är en klassiker.


20. Pernilla Wahlgren & Jan Johansen
"Let your spirit fly"
En snygg schlager helt enkelt med ett superproffsigt par som framför den. 


Markoolio & Linda Bengtzing "Värsta schlagern"
Hade det här varit en riktig Mello-låt hade den definitivt hamnat topp fem på min lista. Den är så jävla bra tycker jag. Nu får den ett hedersomnämnande åtminstone.


Inga kommentarer: