tisdag 6 november 2012

Gustaf Adolf och Election Day

Halloj!
Idag är det mycket som pågår både här och där. Här i Sverige firar vi att gamle Gustaf Adolf stupade i dimman på slagfältet för exakt 380 år sedan. Eller firar och firar. Det är väl inte så många som firar detta faktum men eftersom jag jobbar café så vet man vad Gustaf Adolfdagen innebär. Då ska man äta bakelse med en avbild av den käre gamle krigarkungen.
Såhär såg de ut detta år:

Chokladbotten, ljus och mörk chokladmousse, en klick grädde och såklart Gustaf Adolf i choklad på toppen:) Mumsigt värre! Tjuvsmakade litegrann ska erkännas...
 
I USA är det andra saker som pågår. Inte firande men väl Election Day. Viktiga saker. Världens viktigaste val ska amerikanarna göra idag och vallokalerna öppnade kl.12.00 svensk tid idag.
Kommer Obama att klara sig kvar i fyra år till eller blir det skifte? Tycker faktiskt att det är lite spännande trots att jag inte brukar bry mig så mycket om politik.
 
Är inte jätteinsatt i presidentvalet men det jag har läst om Romneys inställning till saker och ting gör att jag helt klart tar Obamas parti. Bara att man år 2012 är både abortmotståndare och emot homoäktenskap som president går bort. Nä jag trodde stenhårt på Obama i förra valet och jag tror fortfarande att han mycket kvar att ge. Han tog över USA i ett riktigt knivigt läge och det har varit fyra tuffa år för honom, men är jag är övertygad att  han är rätt man ändå. Bara att hålla tummarna att amerikanerna håller med och att de får ändan ur och går och röstar.



 

Själv har jag såklart jobbat idag. Lite roligare jämfört med igår eftersom det var mer att göra. Igår städade jag i stort sett hela jäkla dagen för att det var så lugnt. Trodde helt ärligt att jag skulle ha träningsvärk i armen idag av allt dammtorkande och putsande. Ok. Det behövs naturligtvis att städas både här och där men i längden blir det jäkligt tråkigt.
Har även hunnit att vara nere på elevvårdskonferens på skolan, lagat middag och nu sitter jag här och ska samla kraft för att göra lite tråkgrejer innan kvällen är slut. That´s about it.
 
Fick förresten hem kursmaterialet till LCHF-studiecirkeln igår och ögnade igenom det lite snabbt. Kommer inte att följa upplägget till punkt och pricka eftersom jag tyckte mycket var lite överkurs men materialet kan vara bra som stöd i alla fall. Nu vill jag komma igång så fort det bara går så jag får slå en pling till Vuxenskolan imorgon. Taggad till tusen!
 
Till sist ska jag tipsa om en underbart bra låt som jag gillar som fan. Spelas i den bästa scenen av TVD som hittills har visats men det är inte därför den är bra, det var bara så jag upptäckte den....Hela albumet med Florence + The Machines är förresten helt klart värt att lyssna på...
 
 
Puss puss på er!
 

Inga kommentarer: