söndag 6 maj 2012

Äter jag för mycket?

Den frågan fick jag i en kommentar på bloggen och jag vet att många nybörjare på lchf undrar över detta. Det finns ju naturligtvis inget givet svar eftersom detta är väldigt individuellt och beror mycket på hur överviktig du är.

Själv startade jag med en övervikt på cirka 30 kg. Jag kollade på matbilder från mina första veckorna med lchf häromdagen och förundrades över att jag kunde äta så mycket. Men min kropp var stor och behövde mera energi än vad den gör nu. När kilona började rasa så minskades mängden mat på tallriken. Jag blev automatiskt mättare på mindre mat.

Jag har några tips som jag kan dela med mig som har funkat för mig.

1.Knytnävesportionen: man lägger upp protein (t.ex kyckling, kött, fisk) som är lika stor som en knytnäve på tallriken. Samma sak med grönsaker. Sen tillsätter man ca. 2 msk fett (sås, majonäs, smör) Detta körde jag ganska mycket på i början och upptäckte att dessa portioner var ganska lagom.

2. Ta aldrig om: väntar man en stund efter man har ätit klart så känner man ofta att man faktiskt är mätt. Öser man direkt upp en ny portion och äter den så blir man oftast övermätt.

3. Ät sakta av samma anledning som ovan. Maten hinner att hinna sjunka undan och du känner dig mätt

4. Skippa mellanmål om det är möjligt. Jag äter sällan mellanmål men om det går för länge mellan målen så är ägg, brieost, babybel eller lite nötter ett bra alternativ.

5. Öka inte på maten bara för att du tränar: man behöver faktiskt inte äta mängder med mat bara för att man tränar. Gör man det så uteblir oftast den goda effekten och träningen gör då ingen som helst nytta ur viktminskningssynpunkt. Däremot är ju träning definitivt bra ur andra aspekter.
Är du hungrigare efter träning så räcker det oftast att äta ett par ägg eller liknande

6. Skilj på hunger och sug
När man äter lchf blir man sällan vrålhungrig på grund av det jämna blodsockret. Det kan vara lite svårt ibland att avgöra om man bara är sugen eller verkligen hungrig. När jag provade periodisk fasta för några veckor sen då fick jag lära mig hur riktig hunger kändes. Kan vara värt att testa.

7. Ät när du är hungrig
Detta är det många som kör efter och det brukar funka ganska så bra. Är du inte hungrig vid frukost. Ät inte frukost utan vänta istället. Vissa dagar är man hungrigare än andra och då kanske det blir fyra mål mat. Andra dagar kanske det bara blir två. Lyssna på kroppen.

8. Fuska inte med fettet
Det är fettet som mättar och fuskar man med det så blir det oftast så att man äter mera av den andra maten. Jag har själv lite svårt med detta ibland och det straffar sig. Med mycket fett i maten så håller du dig mätt mycket längre och behöver inte att äta så stora portioner.

Det var mina små tips. Har ni läsare några andra bra tips så kommentera gärna:))

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är så klok Tessan!<3 Ledsen om jag gjorde dig orolig, men jag/vi hade lite mycket att tänka på med huset under några dar, men nu är det hyfsat lugnt igen. Sen fick jag en ganska dryg kommentar på bilden jag la ut och det gjorde mig besviken och ganska ledsen...det gjorde att jag var lite off också...men nu ska jag nog vara tillbaka igen!;) Kram på dig!

helenesskolsida sa...

Bra tips!