onsdag 18 april 2012

Liten LCHF-summering

Den senaste tiden har jag legat lite lågt med att lägga ut matbilder, recept och annat som har med lchf att göra. Det har mest handlat om träning på sistone här på bloggen. Beror inte på att jag har slutat med lchf utan mest för att jag kan tycka att det blir lite tjatigt ibland. Nu ska jag dock göra en liten summering för eventuella nya bloggläsare.

Jag har nu ätit mer eller mindre enligt lchf i ett år och nio månader. Jag har i dagsläget gått ned ganska exakt 20 kilo. För ett år sedan vägde jag ungefär två kilo mindre men om man kollar på måttbandet istället så var jag större då än nu. Därför är jag mer än någonsin övertygad om att jag nu måste sluta hänga upp mig på siffrorna på vågen och fokusera på annat. Funderar till och med på att döpa om min blogg för just nu struntar jag blankt i de där 60 kilona....

Fokus just nu ligger på träning och att tighta till min kropp till max. Det är därför bloggen till stor del handlar om detta just nu. Viktnedgången är sekundär för tillfället. Jag äter mestadels enligt lchf men gör avsteg då och då utan att ha dåligt samvete. Tränar man hårt fyra gånger i veckan så går man inte upp i vikt av lite kolisar. Inte jag i alla fall. Däremot så får man ju ibland lite andra tråkiga symptom som ont i magen och trötthet så det blir sällan några längre perioder med kolisätande.

Det är ju just det som är så bra med lchf. Man kommer alltid tillbaka för man vet att man helt enkelt mår bättre med den kosten.
Har även provat lite periodisk fasta de senaste dagarna med blandat resultat. Vågen pekar definitiv nedåt efter några dagar men vissa dagar är man väldigt hungrig och småsugen och då blir man även lätt sugen på skitsaker. Själva grejen med lchf är ju ändå att du INTE ska vara hungrig så jag kommer bara att köra periodisk fasta någon gång emellanåt. För mig funkar det ganska så bra med frukost, lunch, middag och NOLL mellanmål.

Det jag vill säga är att jag är ganska så nöjd med mig själv just nu. Jag mår toppen, äter bra, tränar, känner mig stark i kroppen och konditionen börjar bli helt ok. Ibland måste man helt enkelt trycka på stoppknappen och reflektera för att upptäcka vad man har åstadkommit. Ja jag är stolt och det har jag all rätt att vara för även om lchf är ett väldigt enkelt verktyg för viktnedgång så gör det sig inte av sig självt:))

1 kommentar:

Åsa sa...

Bra skrivet Tessan!!:)