söndag 1 januari 2012

Flygresa och nyårsafton

Ja nu när jag ändå är uppe sedan halv sex kan jag gott slänga upp lite bilder och berätta om vår resa och vår första dag här i Florida...

Vi kan väl börja ifrån början...Min käre bror hämtade oss klockan 03.00 natt till fredag och skjutsade oss till Gardemoen. Så långt så väl. Jag hade inte sovit på nästan ett dygn då för jag trodde att jag lättare skulle kunna sova på planet sen...

Tre trötta men förväntansfulla familjemedlemmar väntar på planet...

När vi sen kom iväg från Oslo så startade bekymrena ganska så omgående. Efter cirka en kvarts flygning meddelar kaptenen att det har blivit fel i systemet som för in frisk luft till kabinen och att vi var tvungna att vända om och byta flygplan. Förstod direkt att det skulle innebära problem med tanke på att vi bara hade 1.40 minuters väntetid mellan flygen...
Bytet gick hur fort och smidigt som helst och kaptenen speedade verkligen på allt han kunde mot London. De gav oss det betryggande beskedet att om vi missade nästa flyg skulle SAS ordna detta men eftersom vi var framme så snabbt så trodde kaptenen att de flesta skulle hinna med sina flyg ändå.
Vi förklarade för Angelina att vi nu var tvungna att springa allt vi kunde och jäklar vad vi sprang! Det enda vi inte kunde styra över var säkerhetskontrollen och naturligtvis hamnade vi i den kön som gick långsammast! Vår gate låg dessutom allra längst bort så vi hade inte direkt flyt. När vi andfådda och svettiga anländer till Virgin Atlantics gate så slår de igen dörrarna precis framför näsan på oss, trots att det är 20 minuter kvar tills planet ska gå. Ingen pardon alls så det var bara att gå till SAS och reda ut det hela.
De bokade om oss till ett American Airlinesplan (annars hade vi fått vänta en hel dag) och det tog en liten stund att reda ut alltihop med biljetter och väskor men jag säger bara: all heder till SAS som fixade allt så supersmidigt! De gjorde verkligen allt de kunde!

Till slut kom vi dock iväg på ett AA-plan (cirka tre timmar efteråt). Inte riktigt samma standard som vi skulle ha haft men just då spelade det mindre roll kändes det som...

Lina var exalterad över flygresan och tyckte att det var väldigt spännande att flyga...i alla fall till en början...eftersom vi egentligen skulle flyga ett plan som hade hur mycket kul som helst för barn så hade jag i princip ingenting med mig som underhållning så efter att hon hade sovit i fyra timmar av 10 timmars flygresa så blev det lite drygt för henne. Men som vanligt så klagar hon i stort sett ingenting utan sysselsätter sig själv. Flygresan kändes skitdryg eftersom jag nästan inte sov någonting...Vi hade dock väldigt klar sikt när vi flög över USA så det var lite intressant att kolla ut genom fönstret de sista timmarna. Inflyningen över Miami var otroligt vacker. Helt klart väder och ljus överallt!

Väl på marken så höll vi på att dö av värmeslag i den flera kilometer långa kön till passkontrollen. Med tanke på vilket oflyt vi hade haft under dagen räknade vi kallt med att bli utplockade och förhörda men faktiskt gick det bra alltihop. Drygt tre och en halv timme efter landning så hade vi plockat ut vår hyrbil och checkat in på vårt hotell. Beställde roomservice och sen stupade vi i säng!

Stefan ligger och sussar på Hilton...

Morgonpromenad utanför hotellet i underbar värme...

Vy över Miami Airport

Vår bil som vi far runt i...

På frukosten på Hilton var det inga problem att hålla sig till LCHF men det fanns naturligtvis massa andra saker också som gjorde speciellt Stefan nöjd. Han åt upp alltihop kan tilläggas...

Efter frukost åkte vi ut på Florida Turnpike med riktning mot Orlando. En väldigt lång och rak väg!

Vi har anlänt till vår lägenhet på Liki Tiki Village Resort och här är minst lika fint som det såg ut på bilderna. Lägenheten är nästan 100 kvadrat och har två sovrum, två badrum (med jacuzzi i ena), tre TV, skitstort vardagsrum och kök med allt som kan behövas. Här ser ni vardagsrummet.

Min och Peters "lilla säng"...

Har som väl är inte sett till så mycket småkryp inomhus (förutom några pyttesmå myror) men den här fanns ute på vår balkong och Lina blev livrädd;))

Kvällsinspektion av området. Lina kollar in lagunen. Det finns tre olika pooler här, paddelbåtar, cyklar, lekpark, strand, gym och spelrum så tråkigt lär vi inte få.

Vi hade ingen ork att dra iväg någonstans på nyårsfirande så vi hade tänkt att spendera kvällen nere vid hotellets bar och grill men efter att ha käkat middag (bara skräpmat finns det här tyvärr) så blev vi så trötta så trötta att vi somnade innan klockan var nio. Bara Stefan var vaken och gick ned till poolområdet vid tolvslaget. Jag och Peter vaknade dock när fyrverkerierna på Disney World startade och de var fantastiska! Disney ligger relativt nära här så jag anatar att vi kommer att få se fyrverkerier vareviga kväll;))

Idag har de lovat strålande väder och cirka 26 grader så vi ska bara slappa vid poolen tänkte vi. Samla lite energi till vad komma skall. Imorgon blir det någon av parkerna. På tisdag kommer ett stort lågtryck in så då ska det bara bli tio grader. Då får det nog bli shoppning tror jag för sen ska det bli succesivt varmare igen. Går inte att beskriva vad skönt det känns att dra på sig shorts och linne...speciellt efter att ha sett på Facebook att det har snöat hemma...

Det var allt för nu....Ha en fin nyårsdag allihop:))