lördag 29 oktober 2011

LCHF-definitioner

Hur vi äter LCHF är oftast väldigt olika ifrån individ till individ. Det beror naturligtvis på en rad olika variabler. Om vi vill ha viktnedgång som resultat, hur sockerkänsliga vi är, om vi är friska/sjuka, om vi är smala/överviktiga, om vi tränar mycket/lite ja vad som helst egentligen. Man får ju naturligtvis välja själv. Själv har jag aldrig räknat hur mycket kolhydrater jag äter varje dag men jag pendlar nog mellan allt ifrån strikt LCHF till mer liberal LCHF. Vill jag gå ned i vikt/ när jag är riktigt strikt så håller jag mig för det mesta till regeln max 5 g kolhydrater/100 g och det brukar funka bra men oftast så äter jag nog lite mer än så vilket jag oftast kan göra också eftersom jag tränar och rör på mig såpass mycket.


LCHF är: Kött, fisk, ägg, grönsaker, feta mejeriprodukter, smör, lite nötter, bär och någon enstaka frukt ibland. LCHF är artegen mat, fast vår anpassning till mejeriprodukter är bristfällig. Rotfrukter och frukt läggs till efter vår genetiska känslighet, sjukdomar och träningsvana.

Definitionen är: LCHF, Low Carb High Fat, står för kosthållning där vi strävar efter att minimera intaget av kolhydrater och ersätta kolhydratbortfallet med fett. Fettet ska företrädesvis komma från animaliska källor och gärna vara mättat. Kolhydraterna ska främst komma från grönsaker som växer ovan jord. Maten ska vara producerad på ett naturligt sätt och innehålla så lite tillsatser som möjligt.
I en naturlig, artegen kost så innefattas inte gluten eller spannmål tex, och inte socker.
I LCHF definitionen finns även:
Strikt LCHF: Max 10 g kolhydrater per dag.
Normal LCHF: Max 25 g kolhydrater per dag
Övre gräns för LCHF (liberal lchf): Max 50 gram kolhydrater per dag
För ett kolhydratintag på >30 E% föreslås benämningen kolhydratreducerad kost

Vad är fördelarna/nackdelarna med en definition? Som det står i vår kursbok: Optimal Hälsa med LCHF & Träning: ”Det finns fördelar med en definition av vad LCHF är. När kommersiella intressen skapas kring LCHF som begrepp uppstår behovet av definition för att inte vilseleda konsumenterna. Med etiketten LCHF tillsammans med en definition i ord och bild tydliggörs budskapet även mot industrin, politiker och andra instanser. För de som vill räkna gram kolhydrater är en definition också ett tyddliggörande. Men det finns också nackdelar. En gräns måste dras någonstans vilket gör att små skillnader i två olika kostupplägg medför att den ena inkluderas medan den andra exkluderas. Naturen har inte skarpa gränser för människors tolerans för olika energiämnen. Det blir dessutom ett fokus på antal gram kolhydrater, en kolhydratjakt, som kan vara relevant för några, men absolut inte för alla. Andra aspekter av hälsosam mat kan komma i skymundan.”

Inga kommentarer: