tisdag 24 januari 2012

Fläskkotletter i ugn

Har aldrig varit värst förtjust i fläskkotletter så jag har faktiskt aldrig tillagat detta förut. Men idag så fick jag ett infall och ville testa. Hittade ett recept som såg gott ut på www.viktnedgangsomfunkar.blogspot.com och det blev ju hur bra som helst. Tack Daniela!
Det fanns många andra liknande recept på nätet och där stod det att kotletterna skulle vara inne i 1,5 timme medans det i Danielas recept stod max 30 minuter så jag var lite osäker först men jag litade på henne;)) Det blev helt perfekt!

INGREDIENSER:
7 st benfria kotletter
2-3 tsk sambal oelek
2-3 msk sweet chilisås
1/3 dl soya
2 dl riven ost
2 dl creme fraiche
3 dl grädde
1 liten rödlök
svartpeppar, salt, paprikakrydda, chili

GÖR SÅHÄR:
1. Sätt ugnen  på 150 grader (varmluft) eller 175 grader (vanlig ugn)
2. Lägg kotletterna i en ungsfast form
3. Skiva rödlöken och fördela över kotletterna
4. Strö över hälften av osten
5. Vispa ihop grädde, creme fraiche, sambal och kryddorna och häll sedan blandningen över köttet
6. Toppa med den sista osten
7. Ställ in i mitten av ugnen i 20-30 minuter

1 kommentar:

Inga Magnusson sa...

Idag köpte jag mandelmjöl på Hälsokosten i Årjäng!