tisdag 22 mars 2011

Kassler creole


Jag gillar kassler väldigt mycket. Det är gott och det är lättlagad mat. Jag brukar ju alltid göra min vanliga kasslergratäng med tacosås men idag provade jag något nytt och detta kan nog vara något av det godaste jag har ätit sen jag började med LCHF. Himmelskt var det...och ganska så kryddstarkt. När ni läser receptet så förstår ni varför...Detta är väl ingen rätt för er som vill köra väldigt strikt LCHF (med tanke på ananasen och chilisåsen) men för mig funkar det absolut.

Källa: Vägen från 137 kilo, Anna D. Jacobsson

Ingredienser:
400-500 g kassler i bit
1 purjolök
1 röd paprika
1 liten burk ananas
1 msk curry
1 msk smör
1 msk soya
3 dl grädde
1 kryddmått cayennepeppar
1 dl chilisås
2 msk riven kokos

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader
Strimla ananas, paprika och purjolök och fräs med smör i stekpanna på medelhög värme i några minuter.
Tillsätt curry och soya och rör om.
Häll upp fräset i en smord ungsform.
Skiva kasslern i stavar och lägg ovanpå grönsakerna.
Vispa grädden så att den blir fast. Rör ned chilisås och cayennepeppar. Bred sedan blandningen över kasslern.
Avsluta med att strö över lite riven kokos.
Låt stå i ugnen i cirka 25 minuter.
Bon appetit!

2 kommentarer:

Sofia sa...

gottt...måste provas asap :)
Kram

Tessan sa...

Ja Peter tyckte också att den var kanon! Första men definitivt inte sista gången jag provar...Det bästa är att jag har supergod lunchlåda tills imorgon också