onsdag 3 oktober 2012

Mustig köttgryta

 
Såhär på hösten så passar det extra bra med en mustigt god köttgryta. Problemet för mig är att jag sällan har tid att göra just köttgrytor eftersom köttet ska koka såpass lång tid om det ska bli bra. Därför passade jag på idag när jag ändå var ledig:) Så jäkla gott (och mättande) blev det!
 
INGREDIENSER 4 personer:
ca.800-900 g grytbitar av nötkött
2 st gula lökar
1 röd paprika
ca. 100 g färska champinjoner
5 dl grädde
3,5 dl vatten
3 msk kalvfond
½ msk salt
15 kryddpepparkorn
 
GÖR SÅHÄR:
1. Skiva löken och bryn tillsammans med nötbitarna i en stor gryta tills köttet har fått lite färg.
2. Häll i grädde, vatten, fond, salt och pepparkorn och låt puttra på relativt svag värme i cirka två timmar. Köttet är klart när det "faller isär". Kolla till lite då och då.
3. När det är cirka en halvtimme kvar innan köttet är klart så skiva upp paprika och champinjoner. Bryn så att grönsakerna blir lite mjuka och häll sedan i dem i grytan. Låt alltihop puttra ihop den sista stunden.

3 kommentarer:

Emelie sa...

Hej
Jag har precis startat en tävling på min blogg som du kanske kan vara intresserad av :)

Du hittar tävlingen här: http://www.livutansocker.se/2012/10/tavling-hostmys.html

Hoppas att du finner den intressant och vill delta :)

Kram/Emelie

Viktnedgangsomfunkar sa...

Ja verkligen synd! hade vart kul att ses irl! :)
Kanske kommer fler tillfällen!
Kram

Anonym sa...

Letade efter något sånt! Ska prova imorgon. Längtar, hoppas det blir gott ;)