tisdag 24 januari 2012

Pastasås med kassler


Denna pastasåsen blev fantastiskt god måste jag säga och kommer garanterat att göras igen. Till såsen gjorde jag LCHF-pasta och det receptet finner du under "Pasta Carbonara" i receptlistan. Originalreceptet är hämtat från: www.lchfresan.wordpress.com

INGREDIENSER ca 4 portioner:
Ca 400 g kassler i bit
1 stor purjolök
1 röd paprika
6-7 st champinjoner
1 dl creme fraiche
3-4 dl grädde
ca. ½ tärning grönsaksbuljong
2 dl riven ost
salt, peppar, örtkryddor

GÖR SÅHÄR:
1. Strimla kasslern och purjolöken. Skiva champinjorna och hacka paprikan.
2. Fräs alltihop i rikligt med smör i en stor panna eller gryta utan att det får färg.
3. Smula ned buljongtärningen och tillsätt sedan grädde, creme fraiche och kryddorna
4. Låt puttra i cirka 5 minuter
5. Dra av grytan/pannan från spisen och rör i osten så att den smälter.
Klart!

4 kommentarer:

Anna sa...

Mums vad gott det ser ut! Ska testa dettta i morgon.har en fråga:varför måste man äta så mycket fett med lchf?...har lite svårt för grädde o smör....

Anonym sa...

Jag är så trögstartad så det skriker om det med att testa mat ibland. Nu fan SKA jag testa att göra pastan snart alltså, så får min man göra sin grymma ost- å skinksås som jag kan ha till för den har jag saknat!=)

Tessan sa...

Anna: mycket fett äter man för att du får mest energi av dessa matkällor och du håller dig mätt längre. Man behöver inte frossa i fett men det beror på vilken proteinkälla du äter. Äter du till exempel räkor, skinka eller torsk som är magert kan det behövas extra fett för att du ska hålla dig mätt. Äter du däremot något som innehåller mycket fett te.x bacon så behövs det inget mer. Man ska absolut inte överdriva. Äter man för mycket fett mår man oftast illa så det ger sig själv tycker jag.

Anna sa...

Ok, tack! Lagom är bäst alltså :)