måndag 31 oktober 2011

Pasta Carbonara á la LCHF


Eftersom flera av mina bloggvänner och medlemmar i LCHF-gruppen har pratat om hur fantastiskt god den här rätten är så var jag bara tvungen att testa idag och det är bara att instämma. Det var något av det godaste jag har käkat sen jag började med LCHF och så jäkla coolt att man kan göra egen "pasta" på detta vis! Nu måste jag bara testa att göra lasagne också!

INGREDIENSER (2 personer):
Pasta:
4 ägg
125 g färskost
1/2 dl fiberhusk

Carbonarasås:
2 pkt tärnad bacon
½ gul lök
3 ägg
1 dl grädde
100 g riven parmesanost
Smör och olivolja att steka i

GÖR SÅHÄR:
Pastan:
1. Sätt ugnen på 150 grader
2. Vispa äggen poröst
3. Rör i färskost och fiberhusken och vispa sedan ihop allting.
4. Låt smeten stå och svälla i cirka tio minuter och vispa sedan en gång till.
5. Bred ut smeten på en plåt klädd med bakplåtspapper. Försök att få den så tunn som möjligt. Jag vätte händerna och tryckte ut den så gott det gick och det funkade ganska så bra.
7. Sätt in i ugnen och grädda i cirka 10 minuter.
8. Låt svalna lite och skär i tunna strimlor.

Såsen:
1. Finhacka löken och fräs tillsammans med bacontärningarna i smör och olivolja.
2. Vispa under tiden ihop ägg, grädde och parmesanosten.
3. När baconet är knaperstekt så rör man ned pastan och låter den bli varm
4. Stäng av värmen och häll ner äggblandningen i stekpannan
5. Rör försiktigt om i allting så att pastan blandar sig med såsen. Se till att såsen inte fastnar i botten av stekpannan.
6. Strö över svartpeppar (helst då färskmalen) och sen är det klart!

Inga kommentarer: