söndag 31 januari 2016

Små förändringar-stora resultat

Hejsan hoppsan så var det helt plötsligt januaris sista dag. Det har som vanligt gått undan i rasande fart! 
För min del har denna 2016 års första månad gått i hälsans tecken. Jag har gjort små förändringar i min livsstil och fått resultat över förväntan.


1. Inget godis eller sötsaker whatsoever under veckorna utan enbart på lördagar. Detta gäller även min älskade Cola Zero.
Det har fungerat alldeles utmärkt. Inte enbart för mig utan för hela familjen. Det smakar underbart gott med godis på lördagarna men har upptäckt att jag ändå äter mindre godis än förut även om jag inte äter under veckorna. Att jag inte dricker Zero bidrar till att hålla sötsuget borta. Vatten funkar hur bra som helst!


2. Ingen alkohol
Tagit en helt vit månad som dock bröts igår när det var fest. Inget som varit det minsta jobbigt. När man tränar så är det ett lätt val att hålla sig borta från alkoholen. Jag blir oerhört påverkad fysiskt dagen efter jag druckit.


3. Ökat träningsdosen med mer variation 
Jag har simmat, sprungit, boxats, cyklat testat ViPR, spelat fotboll och styrketränat den här månaden och shit vad kul det har varit. Jobbigt såklart men kul! Många av passen har varit riktigt fysiskt utmanande men då har flåset kommit tillbaka rejält också. Min kondis var riktigt illa runt nyåret. Nu efter 22 pass så är jag på G igen! Variationen i träningen gör att jag kan träna ofta utan att det blir enformig och dessutom så får jag ju både styrkan, konditionen och smidigheten på köpet. Samt viktnedgång. Faktum är att jag gått ned fem kilo på köpet den här månaden. En del är vatten såklart eftersom jag var svullen som en julegris vid nyår men det märks faktiskt på kläderna att de sitter bättre.


4. Håller koll på maten men äter vad jag vill.
Försöker hålla mig borta från att vräka i mig mackor, ris, pasta, potatis men äter det i måttlig mängd. Försöker låta bli att ta för stora portioner eller ta om. Äter mat med grädde och ost men kanske inte varje dag. Ser till att äta ordentligt så jag har energi till träningen. Undviker frukt och mellanmål. Även här försöker jag att variera mig mer än förut. Har fått oerhört mycket hjälp av appen ICA Handla. Använder den nästan varje dag för inspiration till middag. Rekommenderas!


5. Ser till att få sömn
Det här är egentligen inget jag börjat med nu utan gjort ett tag nu. Sover minst 7 timmar per natt. 
Att sova är i ärlighetens namn inte min grej. Jag skulle helst vilja vara vaken dygnet runt om det gick men det funkar ju inte. Förr sov jag kanske max fyra timmar per natt men nu somnar jag sällan  efter klockan elva och stiger upp halv sex måndag till fredag. På helgerna kanske jag sover till åtta om jag har tur men då lägger jag mig senare. Man blir mycket friskare och mår överlag mycket bättre med myclet sömn. Hatar att det är så men det är tyvärr sant. Jag har aldrig problem med att somna. Jag har en av och på-knapp kan man säga men när jag tränat hårt sover jag alltid väldigt gott.

När man varit såhär duktig så får man belöna sig med underbart sköna träningskläder från Kari Traa...grejt eller hur?;)

Jag har nu under januari satt upp vilka mål jag har för detta träningsåret och vilka de är kommer jag berätta allt eftersom. Ser fram emot ett spännande år! Nu vänder vi blad och satsar på en minst lika bra februari-månad.


Inga kommentarer: