lördag 2 januari 2016

2015 i backspegeln...

Vi har visserligen redan passerat nyåret så jag är lite sen med min årskrönika men det får gå ändå.
Jag ser tillbaka på 2015 med både glädje och sorg. Så brukar det ju oftast vara när det är dags att summera året som gått. Det hör liksom till livets gång. Glädje och sorg i en evig symbios. Världssituationen under detta år lämnar mycket i övrigt att önska. Krig och oroshärdar i varenda hörn av världen, flyktingkatastrofer, terrorbrott och det stegrande främlingshatet lämnar mig med en klump i magen och känslan av både otrygghet och förtvivlan över att vi människor är så svaga varelser. Min naiva förhoppning är att vi kan gå samman för att stoppa hatet och våldet och undvika ett tredje världskrig. Det känns så sorgligt om vi redan skulle ha glömt...
Privat har jag under årets gång vågat utmana mig själv såväl fysiskt som psykiskt. Fysiskt har jag utfört prestationer jag tidigare bara drömt om och jag har framför allt haft kul under resans gång. Psykiskt har jag blivit tvungen att rannsaka och vända ut och in på mig själv litegrann. Stannat upp och konfronterat den där människan jag möter i spegeln. Jag skulle ljuga om jag skulle säga att det är lätt men jag är övertygad att jag kommer ut på andra sidan som en starkare människa. Därför ser jag med tillförsikt fram emot 2016.
Min vän Anna frågade om jag hade satt upp några mål. Jag svarade: "Att överleva". Det var det första jag kom på och det låter ju lite väl teatraliskt och ödesdigert. Visst har jag andra mål också men än så länge får de lagras enbart i mitt huvud. Så småningom kommer de på pränt. Ni kommer att märka det.

Såhär började i alla fall mitt 2015. Hemma hos min vän Bella i Uddevalla. Tillsammans med min familj och hennes barn plus Anna försås så firade vi in det nya året med tjo och tjim. 

Bella och Anna. Två av mina stöttepelare här i livet.




I slutet av januari drog vi ett gäng brudar till Göteborg för att fira Bittan som fyllde 50. En härlig helg på Clarion post med spabesök, shopping och höjdpunkten med besöket på Swedish Taste där menyn inte gick av för hackor.

En isig vinter resulterade i rekordmånga gymbesök för min del eftersom jag inte vågade springa 

Vi träffades för snart tre år sedan via Twitter och i februari var det dags för en ny Tweetup. Denna gången hos Bella i Uddevalla.

Vi kollade på Melodifestivalen, sjöng, lagade mat, skrattade och tog gruppfoton...

Sen gjorde vi en fantastisk utflykt upp till vad som är kvar av Tureborg. Ett av årets starkaste minnen för mig som är en äkta historienörd. Bara att få tanken att uppföra en medeltidsborg i modern tid är så skruvad att det är anmärkningsvärt. Jag skulle så gärna velat resa tillbaka i tiden för att få uppleva hur borgen såg ut!



Jag rivstartade som sagt året med massvis av träning. Hade turen att hålla mig ovanligt frisk från förkylningar så i mars hade jag redan hunnit med 50 pass

En ledig onsdag fick jag för mig att riva av ett riktigt långpass och det var den här dagen jag på riktigt insåg att jag kanske skulle klara av 21 km ändå. Innan dess hade jag varit helt skräckslagen inför distansen.

Innan påsk hade jag mina goa kollegor Linnea och Amanda med deras respektive över på middag. Kvällen blev lång med mycket skrålande och gitarrspelande...

Jag och Linnea är redo att åka till Bergstugan och lyssna på Dave and the visitors på påskafton

Jag, Bittan och Lotta for till Kåkå i Örebro och gick på privat glasskurs. Pistage-glassen här nedanför är något av det godaste jag smakat ever! En riktigt rolig dag.


I april var det dags för att åka till Göteborg och fira nästa 50-åring. Denna gång Ingmarie. Det blev lite shopping och Alcazar-show på Rondo. Riktigt bra drag och en hel del dansande!

Återupptog min fotbollskarriär igen för jag vet inte vilken gång i ordningen...Höll nollan första matchen mot Kronan...

 Andra matchen mot seriesuveränen Ulfsby kan vi däremot tala tyst om...

Med en månad kvar till Linköping Halvmaraton så sprang jag för första gången hela distansen. Jag kommer aldrig glömma hur stolt jag var den dagen...

I maj åkte jag och Peter till Grebbestad...
...käkade lite gott och njöt i solen...

...innan vi åkte vidare till mysiga Tanums Gestgifveri...

...där vi såg Måns vinna Eurovision...

...njöt av atmosfären...

...och åt en fantastiskt god middag

På självaste nationaldagen genomförde jag då mitt livs första halvmaratonlopp i Linköping. Jag var extremt nöjd med att jag klarade genomföra loppet men mindre nöjd med tiden. Därför har jag redan anmält mig till 2016 års lopp för att fixa till detta...


Jag lyckades vinna en tävling som OLW/Göteborgskex anordande så jag och Peter fick äran att åka till Stockholm och dansa med bland annat Tony Irving och Cissi Ehrling. Overkligt kul och Peter skulle nog helst vilja dansa varje dag...

Fick dinera med några av de bästa när vi ändå var i stan. Här ser ni Peter, Frida och Madde.

Och uppleva lite av prinsbröllopyran fick vi dessutom

På en mygginvaderad fotbollsplan i Norra Råda fick jag och Mikaela spela vår första match ihop. 

Midsommar firades i vackra Kaga med den ännu vackrare värdinnan Anna samt vänner och nya bekantskaper. Vädret var kallt, blåsigt och grått.

Lyckades få ihop en krans till Angelina

Fredik visar prov på pricksäkerhet


Så kom det då lite sommar ändå. Det gick till och med att bada vissa dagar...

...och som de badjävlar som vi är så gjorde vi såklart det också...


Vi fick igång båten ett par gånger i alla fall och den finaste helgen på hela sommaren spenderade vi i Gustavsfors. När den här bilden togs är klockan halv ett på natten och jag och Angelina har tagit ett kvällsdopp på en timme. Det var 24 grader i vattnet och alldeles ljuvligt. Snacka om minne att spara när snön faller...


Det är såna här kvällar jag älskar att bo i Värmland...

I år fick inte jag åka rallybil under Hästkrafthelgen men mina chefer fick varsin åktur...

Jag, Peter, Angelina och vännen Gustav åkte till Tusenfryd på semestern och hade tur med vädret men mindre tur med åkattraktioner som gick sönder och apmycket folk överallt. 


Resten av semesterveckan spenderades i Strömstad.
Vi åkte ut en dag till Nordkoster och hittade en vik med lä. Jag och Angelina tvingade oss ned i vattnet trots att det bara höll en temperatur på 15-16 grader. Det var faktiskt mitt premiärdopp någonsin i saltvatten inom Sveriges gränser.

Bella och kidsen kom förbi en tur och vi tog en fika på Backlunds

Laholmen från bryggan. Det ser betydligt varmare ut än det var kan jag lova.

Så precis innan skolan skulle börja drog vi på en två veckor välförtjänt semester till Mallorca, Alcudia. En av de bästa semestrar jag någonsin haft faktiskt.

Fick njuta av gött väder, fina omgivningar, lata dagar och god mat.

Minns speciellt morgonpromenaderna och löpturerna som avslutades med ett dopp i Alcudiabukten där jag låg i princip ensam och guppade. Helt magiskt.


Längtar sjukt mycket tillbaka! 

Jodå. I år hade jag lyckats locka med mig Charlotte också till lervällingen i Tjurruset. Hon sprang en halvtimme snabbare än mig men jag var glad ändå. Älskar det här loppet och ska definitivt anmäla mig igen. Man blir som ett barn på nytt!

Direkt när jag kom hem ifrån Mallorca så fick jag en muskelbristning i vaden som jag sen på grund av otålighet slog upp inte mindre än två gånger. Hade det inte varit för detta tror jag att jag hade fixat mitt mål på 200 pass det här året men måste erkänna att detta förtog min inspiration rätt rejält. Kunde inte springa, spela fotboll eller belasta alls nästan utan att få bakslag.

Däremot har jag fått simma en del istället och det har varit riktigt kul...

Angelina och Gustav har hängt på och badat...

I oktober fick jag äran att vara domare i en tårt-tävling på fritidsgården. Många fantasifulla krationer fick jag och den andra domaren Marie beskåda.

Skar ut en Café Broms-pumpa till Halloween

Är så glad att jag har fått träffa den här damen så ofta detta år och hoppas att det håller i sig även i fortsättningen

Stefan fyllde arton och firade på Kvarnen...

...där Peter och Colles Compagneros spelade. Ett jävla röj och en grymt rolig kväll.

Stefan fick en BMW i artonårspresent...

                            
                               Blev bjudna på hockey av Löfbergs och fick sitta i logen med Totto Rhodin

Julgalan i Karlstad med jobbet var en riktig höjdare. Måns Zelmerlöv och Ola Salo var bäst tyckte jag! Avslutades med riktigt röjande på dansgolvet som sig bör!



Ett fantastiskt bra avslut på det här året fick vi hos våra goda vänner Anna och Fredrik på östgötaslätten. Korvgrillning, bubblande och en nyårsafton med läckra skaldjur och trevligt umgänge. Jag är så glad över för att få ha dessa underbara människor i mitt liv.

Nä nu har jag inte tid att sitta här längre. Har ett 2016 att uppleva. Tack till alla er som var med och gjorde 2015 års bästa minnen.
























Inga kommentarer: