onsdag 23 december 2015

Från oss alla till er alla...


Dan före dopparedan. Alla julklappar är äntligen inslagna och vilar tryggt under vår lilla gran. Huset är hyfsat städat utan att vi för den del har slitit ihjäl oss. Julskinkan är kokad och julgodiset står i kylen. Julefriden sänker sig. 
Jag brukade stressa i juletider jag också men det var några år sedan sist. Skurade huset med tandborste och for runt som en maniac på speed efter de perfekta klapparna. Tills den dagen jag frågade mig själv varför och för vems skull jag gjorde det. 


Vet egentligen exakt när min julhysteri släppte taget. Det var den där julen för fyra år sedan när vi åkte till Florida i mellandagarna. Då var det ju liksom ingen idé att dra på stort med julpyntet och det var första gången jag insåg att det funkade ändå. 
Sen dess gör jag helt enkelt bara det jag tycker är kul och har tid med. Förutom att slå in klapparna då för det måste jag trots att jag ogillar det...


Nu sitter jag då här med familjen i mitt julpyntade vardagsrum i det varma skenet från kaminen, julgranen, adventsstjärnorna och värmeljusen. Tofflorna sitter som en smäck på fötterna, jag sippar på ett glas rödvin och inser att jag har precis allt det jag önskar mig mest varje jul. Kärlek, tak över huvudet och lugn och ro.

God Jul till er alla!


Inga kommentarer: