måndag 7 juli 2014

Ett steg fram och två tillbaka

När detta år var i sin begynnelse satte jag upp vissa mål och önskemål för mig själv och min hälsa. Jag har inte skrivit ned dem någonstans, inte pratat högt om dem men de finns där. Som vanligt stöter man på både med och motgångar och ibland känns det verkligen som om man går ett steg framåt och snubblar två bakåt. 

Jag tänker inte avslöja alla mina mål och planer för er eftersom en del är långsiktiga men jag kan avslöja att jag fullbordat och kan checka av två steg på resan.

Steg 1 - hitta träningsglädjen igen

Efter ett fjolår där jag inte tränade varken värst mycket eller regelbundet så har jag i år försökt hitta träningsglädjen igen och detta har jag lyckats med. Börjat löpträna på allvar igen och för första gången i mitt liv tycker jag nu gymträning är superkul! Jag gav det en ärlig chans och det ger ju väldigt bra resultat bara man masar sig dit lite oftare än varannan månad;)
Har anmält mig till både Tjurruset och Lidingö Tjejlopp i september så nu börjar uppladdningen på allvar för att vara i bra form tills dess! 

Steg 2-bli nikotinfri
För sju veckor sedan gjorde jag något som jag svor på att jag troligtvis aldrig skulle göra. Jag slutade snusa. Pang bom finito. Jag tvivlade inte en sekund på att jag skulle klara det utan att falla tillbaka. När jag väl bestämmer mig så kör jag bara. MEN...precis som jag misstänkte så har jag inte kunnat kontrollera mitt ätande alls och resultatet visar plus 6 kilo på vågen. Jag har sannerligen tuggat på allt som kommit i min väg och fått betala med råge. Att denna period sammanfallit men först några veckors intensivt jobbande och sen semester, det vill säga mindre träning, har inte heller hjälpt till. 
Självklart är jag stolt över att jag nu är helt nikotinfri men det har ju sitt pris.

Steg 3-viktnedgång 
Ja nu kommer detta roliga projekt att åter igen skala bort några kilo och komma tillbaka i gammal god form. The story of my life. De närmaste två månaderna kommer att innebära rejäla åtstramningar på alla fronter. Minimalt med socker, minskat kolhydratintag och förhoppningsvis rejäla doser med träning.
Jag är vid gott hopp. Jag är utvilad efter semestern, taggad till tänderna och har ett mål utstakat.
No excuses. Let's go.







Inga kommentarer: