torsdag 27 december 2012

Enough is enough

 
 
Misstänker att det inte bara är jag som kände sig som Barbamamma när man vaknade upp imorse. Som vanligt har julen inneburen lite föööör mycket av det goda när det gäller precis allting, både mat och sötsaker. Att man aldrig lär sig...Man äter som om det vore sista gången man någonsin skulle få något att äta.
Jag erkänner utan omsvep att jag har sockerknarkat precis hela julen och käkat så mycket att jag nästan blev rädd för mig själv till slut. Resultat: flera kilo upp på vågen (tippar på det har ej vågat titta än), trött och slö intill apati och uppsvälld som....ja Barbamamma är ingen dum liknelse....Man mår helt enkelt inte så bra. Men som tur är går det ju att ändra på men då gäller det att stålsätta sig ordentligt och plocka fram viljan och motivationen.
I mitt fall så är det inte bara under julen som det har varit sisådär med kosthållningen. Ända sedan november har det varit väldigt upp och ned med min kosthållning men nu jädrar ska jag ta nya krafttag och försöka bli lite inspirerande här på bloggen även för andra. Har alltid en downperiod den här tiden på året och jag misstänker att det är en kombination av stress och höstmörker. Jag mår helt enkelt inte så jättebra den här perioden men så fort det går mot ett nytt år så vänder det oftast.
Inget konstigt med det. Hur många är det inte som ska starta ett nytt liv efter nyår? Jo just det...väldigt många. Man hoppar på en diet, köper ett gymkort och lovar på heder och samvete att detta ska bli året när man ska satsa på sig själv, bli snygg, vältränad och kunna gå i bikini till sommaren:) Inga svårigheter alls...Det svåra är att se till att det verkligen blir så. När man kommer fram till februari kanske det börjar bli lite jobbigt att hålla den där dieten eller masa sig iväg för att lyfta skrot. Allt handlar om motivation. Det är därför jag har haft mina ups and downs sedan jag lyckades klämma mig i storlek 38. Jag har motivationsproblem eftersom jag är nöjd med hur jag ser ut och då är det inte lika lätt att hålla sig till det man vet är bra för kroppen. MEN...jag känner ju hur mycket bättre jag mår när jag äter lågkolhydratkost och skippar socker och det är när jag inser detta som jag tar nya friska tag, precis som jag har tänkt att göra nu från och med idag. Varför vänta efter nyår liksom när man kan börja direkt?
 
Idag har jag därför börjat med totalt sockerstopp. Pang, bom, rakt av. Finns inget annat för att få bukt med problemet. Eftersom jag har käkat så enorma mängder socker den här helgen så kommer antagligen inte abstinensen infinna sig förrän om tre-fyra dagar så idag har det varit helt lugnt. Jag ville nästan spy när jag såg en chokladbit förut. Då förstår ni kanske...
Däremot har jag varit hungrig idag. Har ju käkat otroliga mängder mat också så magsäcken är uttänjd kan jag lova. Får helt enkelt stå ut med detta och försöka få i mig så mycket fett som jag någonsin klarar av. Idag köpte jag lite mandlar som räddade situationen när det var kris före middagen.

Köttfärssås och sallad fick bli middagen idag. Orkade inte göra LCHF-pasta....
 
Här är mina tips för att "avsockerisera":
1. Drick mycket och helst vatten. Drick speciellt så fort suget sätter in. Jag har druckit extremt mycket kaffe idag vilket kanske inte är att föredra:)
2. Totalt stopp gäller. Ingen "liten" bit av något för då är det kört
3. Sysselsätt dig om suget blir för stort. Hitta på något att göra-snabbt! Oftast glömmer man bort suget ganska så fort
4. Träna. För mig funkar det superbra mot sötsug. När jag tränar regelbundet är jag som minst sugen på sött
5. Rensa bort ALLT sött ifrån kylskåp och skafferi
6. Tänk "en dag i taget" istället för att "jag ska inte äta godis på en hel månad". Mycket lättare att motivera sig för en kort tid framåt.
7. Sist men inte minst: plocka fram järnviljan! Slå dig själv på fingrarna eller prata högt med dig själv att låta bli om du är på väg ned med fingrarna i godiskålen:)
LYCKA TILL!
 
Jag kommer att rapportera förhoppningsvis dagligen här på bloggen hur det går för mig de närmaste dagarna och hur jag känner mig både psykiskt och fysiskt. Pepp på mig själv:)
 
Har tänkt att köra igång med lite veckoutmaningar framöver men det väntar jag med tills efter nyår faktiskt. En sak i taget...
 
I övrigt så var jag tillbaka på jobbet igen idag och det var inte så illa när man väl kom dit. Lite skönt på ett sätt att göra något vettigt:)

Sen har jag klippt mig också. Blev lite kortare den här gången:) Supernöjd as usual! Tack Maja!


Lina och jag tände snölyktan vi gjorde igår. Den hade frusit till ordentligt nu så den är hållfast och fin:) Hela fjorton minusgrader ute för tillfället. Det svänger fort...
 
Kollade på Eternal sunshine of the spotless mind förut. Den här filmen är ju jättegammal men jag har helt missat den. Har bara hört att den ska vara jäkligt bra och ja den var bra. Inte fantastiskt bra men bra. Väldigt knepigt till en början innan man förstod vad den gick ut på men sista delen är riktigt briljant. Kate Winslet är ju så jäkla bra vad hon än spelar. Älskar henne.
 
Nu är det tid för sängen. Somnade inte förrän halv tre inatt så jag är ganska så trött. Imorgon har jag dock sovmorgon så det ordnar sig nog.
 
So long så länge
 

Inga kommentarer: