söndag 4 november 2012

Thaigryta

 
Thaimat är en riktig favorit för mig men jag har faktiskt aldrig gjort en thaigryta helt från grunden. Brukar köra på färdig panengblandning eller liknande. Hittade dock ett recept på min vän Emelies blogg www.livutansocker.blogspot.com som jag blev sugen på att prova och så fick det bli. Det blev verkligen fantastiskt gott. Känns så fräscht på något vis. Jag skippade dock att ha i chilifrukten för jag var rädd att det skulle bli lite för starkt för min smak. Tyckte att det blev alldeles lagomt utan men det gör man ju som man vill:) Lite mera ingefära hade nog inte gjort något heller...
 
INGREDIENSER 6 PERSONER:
5 lövbiffar
2 burkar cocosmjölk
2 dl creme fraiche
1 msk sambal oelek
4 vitlöksklyftor
1 st lime
1 msk ingefära
1 grön paprika
1 röd paprika
1 purjolök
1 chili
2 hönsbuljongtärningar
cashewnötter
Salt
peppar
 
GÖR SÅHÄR:
1. Strimla köttet och hacka vitlök och ingefära.
2. Stek köttet på hög värme. Salta och peppra.
3. Sänk värmen och stek med vitlöken och ingefäran när köttet nästan är klart
4. Tillsätt cocosmjölk, creme fraiche och buljongtärningarna.
5. Tillsätt den pressade limen och låt koka under lock i cirka 10 minuter
6. Strimla under tiden chili, paprika och purjo och låt detta koka med i några minuter.
7. Lägg i nötterna strax innan servering.
 

Inga kommentarer: