torsdag 4 oktober 2012

Köttfärssoppa (ej LCHF)

Tack och lov börjar jag bli sugen på riktig mat igen och matlagningsinspirationen har åter infunnit sig. Min kollega Linnea berättade att hon gjorde köttfärssoppa igår och jag blev extremt sugen på att göra det också. Har aldrig testat förr faktiskt.
Inte så LCHF dock eftersom den innehåller både potatis och morötter men onyttigare saker kan man ju faktiskt äta. 
Supergott!!!

INGREDIENSER ca. 4-5 pers:
400 g nötfärs
4 morötter
2 gula lökar
4-6 vitlöksklyftor
cirka 600 g potatis (jag använde färdigkokt potatis på burk)
3 msk tomatpuré
2 tsk paprikapulver
3-4 st buljongtärningar
1 liter vatten
2 msk kalvfond
salt
peppar
oregano
chilipulver

GÖR SÅHÄR:
1. Bryn köttfärsen i en stekpanna. Lägg sedan åt sidan.
2. Tärna morötterna och skiva potatisen. Finhacka vitlöken och grovhacka den gula löken.
3. Häll ned löken och rotsakerna i en gryta och bryn i lite smör.
4. Tillsätt tomatpurén, paprikakryddan, vattnet och buljongtärningarna.
5. Låt allt koka i tio minuter.
6. Tillsätt köttfärsen och kryddor efter smak, Jag tillsatte även lite fond för att få mer smak men det kan ju uteslutas om man vill
7. Låt småkoka i cirka tio minuter till
8. Servera gärna med en klick creme fraiche

Inga kommentarer: