tisdag 11 september 2012

Uppslukad

Som jag nämnde i söndags så började jag läsa "Fifty shades of Grey" och det skulle jag aldrig ha gjort. Det enda jag gör för tillfället är att jobba, äta, läsa och sova (ja inte så mycket om jag ska vara helt ärlig). Hinner fan varken blogg, kolla facebook, Twitter eller Instagram ju;)
Det är därför jag så sällan läser böcker nuförtiden. Får jag tag på en bok som fängslar mig så kan jag inte sluta läsa. Jag blir helt uppslukad av story och glömmer både tid och rum och vill bara läsa mer, mer...Sådan har jag alltid varit. Kommer ihåg när jag var liten och lärde mig läsa. Jag kunde ligga uppe halva natten och läsa. Både tyst och högt. Ett knasigt minne är när jag läste hela Barnens Bibel högt ifrån pärm till pärm....Lite udda...
I gymnasiet satte jag tänderna i Sagan om Isfolket och plöjde igenom ungefär två böcker per dag och sov knappt en natt på flera veckor. Samma med Camilla Läckbergs böcker. Jag läser ut dem på i snitt två dagar och sen måste jag vänta i ett par år innan nästa bok kommer ut.

Fifty shades of Grey tog två nätter att avsluta och sen ville jag naturligtvis veta hur det gick för Anastasia och Christian Grey och det på direkten. Eftersom jag visste att det var en triologi så gav jag mig ut på jakt efter dessa böcker på ibook. Blev riktigt sur när jag upptäckte att uppföljarna inte har kommit ut på svenska än. Som tur var fanns de på engelska så jag klickade hem dem till min iphone bums. Det är ju ändå alltid bäst att läsa böcker på originalspråket.
Det som slår mig är hur mycket rikare det engelska språket är om man jämför med det svenska. Det finns så många bra synonymord och uttryck som vi inte har. Jag använder mig gärna av just engelska uttryck när jag pratar och det kan ju låta löjligt och högtravande men det är mycket lättare att beskriva känslor på engelska tycker jag. Ibland tänker jag till och med på engelska. Skumt....

I vilket fall som helst så har jag nu bestämt mig vilken skådis som jag har som favorit att spela Christian Grey i en framtida film....

...nämligen Ian Somerhalder, känd från bland annat Lost och Vampire Dairies. Han skulle vara perfekt tror jag. Han ser lite rå och farlig ut och det krävs om man ska spela Mr Grey;) Han är för övrigt den största favoriten i de flesta omröstningar som har gjorts i tidningar runtom i USA.
 
Innan jag började läsa boken så hade jag hoppats på att min favorit Josh Duhamel skulle passa i rollen men jag tror att han är lite för snäll i sin approach och sen kanske lite för gammal också. Mr Grey är ju 27 i boken och Josh är snart 40....
 
 
När det gäller den kvinnliga rollen som Anastasia så har jag ingen klar uppfattning men kanske Emma Watson?
 


Sen undrar jag bara hur i helsicke de ska kunna göra en film utav story överhuvudtaget med tanke på att det är en hel del naughty stuff (se där kom det engelska uttrycket) i böckerna. Ska bli väldigt intressant:))
Nej nu ska jag fortsätta min läsning tror jag:)
Nattinatt
 
 
 
 

4 kommentarer:

Åsa sa...

Har läst första boken och den är som Harlekin-romanerna, bara 10 gånger mer "juicy", verkligen porr för kvinnor:-)

Tessan sa...

Haha:) ja det kan man säga. Betydligt värre än jag trodde;)

Beito Aktiv sa...

Nene Alexander Skarsgård som Mr Grey tack!/Neta

Anonym sa...

Hahaha, min bästis som bor i USA ville knappt umgås med mig när hon var henna i Sverige på grund av de där jädra böckerna!!! Jag kör de under julledigheten ;)!!!