onsdag 2 november 2011

Statuerar exempel...

...gör Svenska Ishockeyförbundet när de ger FBK:s back Martin Sevc tre matchers avstängning för att upprepade gånger ha skrikit "jävla zigenare" till HV71:s Daniel Rahimi under lagens förra match. Journalister från Sveriges alla hörn har predikat etik och moral i flera dagar nu och drevet efter Sevc har varit enormt. Rasistattack är ord som används. Många journalister har krävt att han ska få minst 10 matchers avstänging, ja till och med 20 har jag hört. Jag undrar bara vad i hela fridens namn det är frågan om? Vill bara klargöra att jag absolut inte tycker att det är okej att man skriker sådana saker till varandra, varken på eller utanför isen, men jag undrar var denna plötsliga moralpanik kommer ifrån just nu? Det är ju knappast första gången en hockeyspelare full i adrenalin skriker saker i frustration till en motståndare. Tvärtom. Det händer precis hela tiden. Spelarna själva vittnar om att ord som bög, hora och fitta är vanligt förekommande och Marius Holtet säger att han hela tiden blir kallad "norrbagge" på isen utan att ta åt sig. Läs artikel i NWT http://nwt.se/sport/folj_fbk/article996246.ece .

 "Finnjävel" och "norrbagge" är inte lika värdeladdade ord som "neger" eller "zigenare" menar Aftonbladets Hans Abrahamsson i en krönika där han kommenterar att han tycker att Sevcs staff är "löjligt lågt". Nähä. Varför inte det undrar jag? Vart ska domarna dra gränsen? Vilka förnedrande ord kan man uttala utan avstängning och vilka inte? Tricky question.
En sak är dock säker. Fortsätter den här utvecklingen så kommer snart inte ett enda lag att ha en spelare kvar att tillgå....
Sen är det frågan om hur många som tror att Martin Sevc skulle skrika "jävla zigenare" efter Rahimi om de möttes utanför rinken. Räck upp en hand i såfall.

När man börjar svamla om att Martin Sevc ska ha ett betydligt hårdare straff än någon som har satt in en armbågstackling mot huvudet på en annan spelare ja då kan man börja undra lite vart hockeyn är på väg...jag tycker inte att det tjatas om annat än disciplinnämnd och avstängningar efter var och varannan match...Har hockeyn verkligen blivit så mycket hårdare nuförtiden. Näpp det har den verkligen inte. Snarare tvärtom. Hårda tacklingar existerar ju knappt i dagens elitseriehockey.

Förresten...skrek inte Per Ledin "jävla tattare" efter någon för något år sedan? Vad hände den gången? Måste jag googla tror jag...
Jo nu har jag hittat det. Per Ledin skrek "Din tjocka jävla tattare" till en kameramåldomare och blev polisanmäld för hets mot folkgrupp. Däremot hittar jag ingenting om någon avstängning. Där ser man...

Förresten nr 2: FBK vann idag mot Luleå:)) utan Sevcs...

Inga kommentarer: