tisdag 1 november 2011

I dagens Aftonbladet kan man läsa...

...att socker och fett i kombination är lika beroendeframkallande som kokain. En studie som har gjorts på möss bevisar detta. http://www.aftonbladet.se/halsa/article13863243.ab
Tja inte är jag ett dugg förvånad i alla fall. Det där med sockerberoende är en het potatis nuförtiden. I Sverige klassas det inte som en sjukdom att vara sockerberoende. Än-ska tilläggas. Andreas Eenfeldt (Kostdoktorn) är övertygad om att det troligtvis kommer att bli så i framtiden. Jag som själv är sockerberoende ser mig kanske inte direkt som sjuk men däremot har jag ibland ett riktigt sjukligt beteende när det kommer till socker.
Det finns naturligtvis olika grader av sockerberoende. Läser artikeln om Gunilla Sahlin http://www.aftonbladet.se/wellness/article13827133.ab som käkade godis i smyg, till och med på nätterna. Gunilla hamnade till och med i ekonomiskt trubbel på grund av sitt missbruk. Riktigt så illa däran har jag aldrig varit men det där med smygätande känner jag absolut till kan jag avslöja. Per automatik försöker man lura sin omgivning och den enda man lurar är sig själv. Sen att äta tills man nästan spyr eller somnar...ja det kan jag definitivt skriva under på. Jag har haft några incidenter med frossaråterfall även efter att jag började med LCHF men skillnaden från förr är att det inte räcker med bara några bitar sött för att jag ska fall igenom helt. Det krävs oftast att jag regelbundet fuskar kanske litegrann varje dag för att bygga upp det där riktigt hemska suget. Då kan jag braka ihop fullständigt och är jag då på jobbet så kan jag smälla i mig ohyggliga mängder med sötsaker. Det finns liksom inget stopp. Jag diskuterar det där ibland med våra kunder. Många gånger har jag hört "Å jag tror inte jag orkar äta upp hela den där bakelsen för att den är för mäktig". För mig existerar inget sådant. Jag skulle lätt kunna smälla i mig kanske tre-fyra bakelser utan att känna att det blivit för mycket. Där har vi den markanta skillnaden. Sen beror det naturligtvis lite på vad det är för en bakelse (jag gillar faktiskt inte allt sött) men är det något med choklad så finns det knappt något som kan stoppa mig. Ska vi snacka plockgodis så kan jag lätt dra i mig ett kilo på rak arm skulle jag tippa på. Nemas problemas. Detta är vad jag har att tampas med varje dag av mitt liv och om det är en sjukdom ska inte jag avgöra men ett starkt beroende är det helt klart och något som tar mycket kraft och energi att hålla i schack.

Inga kommentarer: